Welcome to Laos part 2 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu Welcome to Laos part 2 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu

Welcome to Laos part 2

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

26 Augustus 2008 | Laos, Vientiane

Ik weet niet of het aan het land ligt of aan het clubje waarmee we gereisd hebben, maar op de een of andere manier ontstaan er steeds weer nieuwe verhalen!
In Luang Prabang leek het ons leuk om toch nog een stukje van de Mekong-rivier te zien, aangezien we nu over land hier gekomen waren, dus zijn we met hetzelfde clubje een boot gaan huren om naar een grot te varen en twee dorpjes te bezoeken.
We hadden al flink wat onderhandeld over de prijs en uiteindelijk mochten we voor 50.000 kip per persoon, dat is ongeveer 4 euro, mee. Jeroen had ook mooi geregeld dat we 1 helft vooraf betaalden en de andere als we weer veilig aan land waren!
Het begon allemaal prima, leuk om de rivier ook te zien. Eenmaal bij de grot moesten we daar ook weer 10.000 kip per persoon betalen om de grot te bekijken, zo weten ze je toch iedere keer weer een beetje af te zetten. De grot was achteraf niet zo veel aan. En de kleine kinderen die daar rond liepen al helemaal niet! ‘let the bird free, 5000 kip’ riepen ze allemaal terwijl ze een piepklein vogeltje in een mandje onder je neus schoven! Hebben we nog wel mooi foto’s van kunnen nemen, Jeroen bedolven door een stuk of 20 kinderen ;-)!
Toen naar een whiskey-village gevaren waar ze erg goed en erg veel whiskey brouwen. Natuurlijk wat meegenomen voor thuis ;-)! En als laatste nog een dorpje waar ze volgens mij helemaal geen toeristen verwachten, was ook erg raar om daar te zijn en rond te lopen in ‘hun’ dorp. Het voelde echt als aapjes-kijken! De boot-man vroeg nog of we mee whiskey gingen drinken en toen wij afhaakten, ging hij wel zelf nog even 10 minuutjes met vrienden borrelen…..terug op de boot was al gauw te merken dat het niet alleen een whiskey’tje moet zijn geweest wat hij had genomen…hij viel continu bijna in slaap op zijn stuur en als wij dan riepen, keek hij met enge grote ogen in zijn achteruitkijk-spiegeltje! Tja daar zaten we dan…midden op de Mekong-rivier met een dronken bootman….een van de Italiaanse jongens (foutje waren geen israeliers) probeerde het maar een beetje van hem over te nemen en probeerde ervoor te zorgen dat de boot zo snel mogelijk aangemeerd werd…maar in plaats daarvan zette de bootman telkens zijn motor uit als wij iets zeiden en zei hij alsmaar “I know, I know’, haha echt waar het ging nergens meer over….na veel gedoe eindelijk de boot aan de kant gekregen, wat de Italiaan nog zijn slippers kostte aangezien hij tot aan zijn knieen in de modder terechtkwam, maar goed we waren in ieder geval weer veilig aan land! En de andere helft van het geld hebben we dus niet meer betaald!!!

De volgende dag zijn we met twee Nederlanders die in totaal al bijna een jaar aan het reizen waren naar de watervallen geweest. De eerste was echt super-mooi. Hij was heel breed en je kon er ook zwemmen. Maar natuurlijk weer hetzelfde verhaal. Een prijsafspraak gemaakt met de tuktuk, maar daar moest je nog een rivier oversteken om bij de waterval te komen, kostte natuurlijk ook weer 10.000 kip en voor de waterval moest je ook weer betalen, maar goed dat waren we ondertussen gewend, dus heb nog wel even onderhandeld voor een mooi prijsje! Afdingen wordt echt mijn specialiteit ;-)!
De tweede waterval viel ons dus wel een beetje tegen na de eerste, maar wel leuk om gezien te hebben. We moesten wel snel weer verder want ‘s avonds zouden we met de nachtbus naar VangVieng vertrekken. Volgens vele bronnen zou je daar wel gewoon kunnen tuben, dus we waagden het er maar op!
Daar kwamen we ‘s nachts aan en na een korte nacht dus op zoek naar de tubes….deze hadden we snel gevonden aangezien dit de grote toeristen-trekpleister is van Vang Vieng. Met de tube moest je eerst in de tuktuk een stukje stroom opwaarts, zodat je uiteindelijk weer in het dorpje zou eindigen, we zaten toen met een gast in de tuktuk, die dit al voor de derde dag deed ofzo en die al ladderzat was en het oh zo geweldig vond!!! Waarop Jeroen en ik zoiets hadden van…willen wij dit wel ;-s….maar goed uiteindelijk was het toch wel echt heel leuk en relaxed. Beetje dobberen even aan wal biertje drinken en kletsen met de andere toeristen en dan weer verder. Op vele plaatsen kon je ook vanaf een kabelbaan het water ingeslingerd worden, wat natuurlijk erg leuk was om te zien hoe anderen dat deden! Heb het heel lang uitgesteld maar uiteindelijk bij een barretje zijn Jeroen en ik ook allebei het water ingeslingerd!! Doodeng, maar ook super gaaf!!! ‘s avonds wat gegeten onder het genot van Friends, aangezien alle restaurants daar uitgerust zijn met een mega tv met of friends of simpsons keihard uit de boxen schallend!

Volgende ochtend vroeg op en naar het busstation om een ‘localbus’ naar Vietianne te nemen. Vanuit Vientienne een bus naar Paksong genomen, alleen waren we daar sneller dan verwacht en dus hadden we het plaatsje gemist! Konden gelukkig een plaatsje verder ook uitstappen om uiteindelijk een tuktuk naar Lak Sao te nemen. Ons plan was om een nacht in Paksong te blijven slapen en pas ‘s ochtends door te reizen naar Lak Sao, maar nu waren we een dorpje verder, waar niks te beleven viel en er stond al een tuk tuk klaar en volgens hem was het maar een 4 uur durende reis….wel nog even getwijfeld want ik voelde me helemaal niet lekker, maar toch maar gegaan.
Was wel behoorlijk afzien want de weg was slecht en een tuktuk is sowieso al niet echt relaxed, zeker niet als je ziek bent….maar rond 8 uur s avonds waren we in Lak Sao, waar ik meteen naar bed ben gegaan en Jeroen op zoek is gegaan naar eten. Nog even goed de Lonely Planet bekeken en toen geconcludeerd dat we eigenlijk naar het verkeerde plaatsje waren gegaan…We wilden naar een hele grote mooie grot, waar je met een bootje in moet. Deze ligt wel in dezelfde regio, maar vanuit Lak Sao kon je daar helemaal niet komen!! We zaten nu vast in een uitgestorven dorpje, geen toerist te bekennen! Maar even rustig aan gedaan en 1 dag daar gebleven, ook omdat ik niet lekker was en het dus niet zag zitten om gelijk weer een urenlange busreis te maken!

Volgende dag dus weer terug met de bus naar Thakahek, vanwaar je wel naar de grot zou moeten kunnen. Vanuit hier hebben we een trekking geboekt, helaas niet naar de grot die we wilden want die lag te ver weg en we hadden nu dus geen tijd om een tweedaagse trekking te doen, maar we zijn 1 dag door de jungle gaan wandelen, hebben in een mooi meer gezwommen en hebben een grote grot bezocht waar je ook met een bootje doorheen moest! Was super gaaf om te doen. Hebben ook een echte Laose lunch gehad met sticky rice en….kikker!!! Heb een stukje geprobeerd en het was niet eens vies, maar heb het toch maar niet helemaal opgegeten en mijn deel aan Jeroen gegeven, die zo anderhalve kikker naar binnen heeft gewerkt!! Haha!

Vanuit Thakahek gelijk dezelfde avond de nachtbus naar Pakse genomen. Hier kwamen we om 6 uur ‘s ochtends aan, hebben daar in een sjiek hotel ontbeten en toen door naar het volgende busstation voor een bus naar Tad Lo. Een plaatsje in het bolaven gebied, heel mooi natuurgebied met vele watervallen! Hier eindelijk op een olifant gezeten!! Was echt geweldig! Anderhalf uur gewandeld langs watervallen en door jungle en water! We zaten in een mandje op de olifant, maar tegen het einde mochten we ook allebei nog even voor Mahout (olifantenverzorger) spelen en hebben we allebei nog op de kop van de olifant gezeten! Was geweldig!!!
De rest van de tijd in Tad Lo het lekker rustig aangedaan. We wilden nog graag naar de 4000 islands, maar dan zouden we weer heel veel moeten reizen, dus besloten dit te laten schieten en in plaats daarvan een brommertje te huren en het bolaven plateau verder te verkennen. Nog 2 super mooie watervallen gezien en een Nederlandse man ontmoet die alweer 9 maanden in Laos woont en verschillende koffieplantages bezit. Hier heerlijke koffie gedronken en we konden ook een koffie-workshop bij hem doen, zodat we zouden leren om zelf koffie te branden, maar hier hadden we helaas geen tijd voor. Hebben maar wel een kilo premium-quality koffiebonen gekocht ;-)!

Nu zijn we weer terug in Pakse, want morgen gaan we naar Cambodja, en wel per vliegtuig!!! Zo zijn we in een uurtje tijd in Siem Reap in plaats van dan het twee dagen duurt. Dan hebben we nog 3 dagen om Angkor Wat te bewonderen en dan moeten we weer met de bus terug naar Bangkok….misschien dat we daar dan nog 1 uitstapje kunnen maken, maar dan zit het er echt op….jammer….er valt zoveel te zien hier, hebben nog lang niet alles gedaan wat we wilden, maar goed extra reden om nog eens terug te komen…misschien nog tot een volgend verhaal en anders weer tot in Nederland!

Xxx

• 27 Augustus 2008 - 10:32

Leonie:

dag lieverd, heerlijk om je verhalen te lezen. wel een gedoe daar in laos. ik ga donderdag naar new york voor een kleine week, heb er erg zin in!! wanneer kom je precies terug? dan spreken we gelijk af.
    veel plezier nog en geniet van Ankor Wat.
    dikke kus

• 27 Augustus 2008 - 12:08

Adelheid:

Hallo lieve luitjes,

Petra je kunt geweldig jullie reis beschrijven maar kikkers eten....Jeroen wat zal je zus Alice zeggen.......

Lieve groetjes en snel tot ziens,
    Adelheid

• 27 Augustus 2008 - 12:41

Theo:

Alice gaat jullie kielhalen om die kikkers ;)
    Ik vind het super fijn om jullie weer snel te zien. Ik mis jullie wel!!
    Succes en geluk met de terugtocht!