Kilimanjaro!!! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu Kilimanjaro!!! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu

Kilimanjaro!!!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 Januari 2007 | Tanzania, Moshi

We hebben het gehaald!!! YEAAHHH!!!
Het was echt heel gaaf, maar ook enorm afzien!
Oh YES!! (De vaste uitspraak van onze guide, John).
In het begin ging het allemaal nog wel redelijk, alleen beetje hoofdpijn, maar na iedere dag lopen gingen we ook een extra stukje omhoog en weer dalen om te acclimatiseren! Dus dat was allemaal prima! De derde dag hebben we ook een rustdag gehad en zijn we alleen op en neer gelopen naar zebra-rock.
De vierde dag begon al iets zwaarder te worden. Voetje voor voetje de berg op! Kreeg toen ook behoorlijke hoofdpijn, dus heb maar even een paracetamol genomen, hielp gelukkig wel.
En toen waren we bij Kibo-hut. Het begin van de sneeuw!!! Echt gaaf!!!
Daar hebben we wat gegeten en toen om 18.00 uur naar bed, want we moesten er om 23.00 uur weer uit om aan de barre tocht te beginnen!
Dus zeer weinig slaap gehad en het was koud! En toen midden in de nacht met honderden laagjes kleren en hoofdlampje op gestart!
Het ging echt voetje voor voetje en dan nog na drie stappen uit moeten rusten!!!

We liepen samen met 3 deense meisjes en een deense jongen en drie gidsen. Bij een van de eerste rustpauzes moest de deense jongen helaas al afhaken, hij had zuurstof tekort en kreeg later ook echt last van hoogteziekte!
Maar de vrouwen gingen door!! haha
Een paar meter hoger moest ik ineens onverwacht overgeven!! Was erg grappig aangezien Janne net nog aan mij vroeg hoe het ging en ik het idee had dat alles wel goed ging!
Maar goed, de snicker die ik net op had voor extra energie, eruit gegooid en toen kon ik weer verder...heel vaag...
De rest ging over het algemeen goed. Het was zwaar en een van de deense meisjes haakte ook bijna af, ging nog een versnelling lager en met stokken! (Deze hadden wij ook kunnen huren, maar wij dachten deze niet nodig te hebben...hoewel het eigenlijk toch best handig was geweest in de sneeuw en ook om af te dalen!)
Voordat we de top bereikten heb ik nog 1 keer over moeten geven, maar heb wel de top bereikt!!
Helaas niet Uhuru-peak, maar Gillmans point! Ligt wel 200m lager maar mag je ook al beschouwen als de top!!
We waren echt helemaal kapot toen we daar rond half 7 aankwamen, zeker ook door de sneeuw, dat maakt het wel extra moeilijk! En we moesten ook nog helemaal terug! We konden ook niet te lang wachten want de zon kwam op en de sneeuw begon daardoor te smelten, dus we moesten snel weer naar beneden!

tja en dan de terugweg...dat viel ook nog wel behoorlijk tegen! We hadden al onze energie al verbruikt om boven te komen, dus naar beneden ging eigenlijk niet meer....
In totaal ook bijna 14 uur achter elkaar moeten lopen!! En daarna nog een dag! PFFF!!

Maar zijn gezond en heelhuids beneden gekomen! Hebben ook een officieel certificaat gekregen dat we de top bereikt hebben!!!

Blijven nu nog een dagje langer in Moshi om bij te komen! Aangezien we gruwelijke spierpijn hebben en ik heb ook pijn aan mn knie...oh ja en het laatste stuk naar beneden was ik vergeten me in te smeren met zonnebrand, dus mn hoofd ziet er uit als een tomaat!! leuk, leuk! haha

Nou goed we moeten ook nog even na gaan denken wat onze verdere plannen worden...
We willen naar Uganda, maar misschien hebben we daar niet genoeg tijd voor...
Gaan nu nog even uitrusten en nadenken wat we gaan doen...

Jullie horen het snel!

Kus Peet

P.S. fotos komen zo snel mogelijk!!

  • 14 Januari 2007 - 13:12

    An:

    WOUW vet zeg!! super dat je het gehaald hebt!!!

  • 14 Januari 2007 - 14:57

    Jorinde:

    haai peet,
    jemig heftig zeg die klim, wel knap van jullie hoor! denk dat ik ook wel eerder afgehaakt was ;-)
    heel veel plezier nog in Uganda als je gaat en anders heb je vast ook fun!
    ik ga over n weekje al naar huis...wel echt zin in hoor, kijk er echt naar uit. Mis jelmer wel hoor! Hoe is t eigenlijk met jou en Jeroen. nouja zelfs buiten de reis om hebben we een boel te bespreken! ;-) heel veel plezier nog!!! xxx jorinde

  • 14 Januari 2007 - 16:51

    Viona:

    RESPECT!!!!!
    Jees, knap hoor. Volgens mij als je dit hebt overleeft, kun je de hele wereld aan. Ik zag laatst bij een aflevering van spoorloos hoe Moshi eruit ziet. Er ligt nog maar weinig sneeuw op de Kilimanjaro. Veel plezier nog bij alle verdere plannen. Leonie zit nu ook in Thailand, ik ben hier aan het afzien in het (nog aardig warm voor de tijd van het jaar) Nederland. Veel plezier nog.

    Liefs Viona

  • 14 Januari 2007 - 18:42

    Lianne:

    He Peet, kei gaaf zeg! Ik ben trots op je! Echt super knap. Tja.. dan is het toch weer bewezen dat vrouwen toch echte doorzetters zijn he.. haha

    En die twee keer overgeven ben je vast zo vergeten als je de top hebt bereikt!!! Het uitzicht hoop ik snel te zien op de foto's.

    Ik ben benieuwd wat je volgende plannen zijn..Heel veel plezier en succes nog met alles.. Hoop snel weer iets spannends te kunnen lezen..

    Hele dikke kus

  • 18 Januari 2007 - 15:24

    |Rita:

    Ik ben ontzettend trots op je! Wat ontzettend knap dat je dat hebt gedaan! (das niets voor mij) Hopelijk geniet je nog veel de laatste dagen van je fantastische reis!
    Liefs Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Het avontuur gaat beginnen. Vorig jaar al een voorproefje gedaan tijdens 1 maandje Ghana. Toen ook de smaak te pakken gekregen van het reizen en van Afrika, dus nu drie maanden Tanzania!!! Enorm zin om hier rond te reizen en natuurlijk ook om vrijwilligerswerk te doen bij het boonabaana centre for children's rights!

Actief sinds 16 Okt. 2006
Verslag gelezen: 42
Totaal aantal bezoekers 19472

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Argentina

28 December 2010 - 26 Januari 2011

nieuw avontuur

01 November 2006 - 30 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: