Welcome to Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu Welcome to Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu

Welcome to Laos

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

15 Augustus 2008 | Laos, Luang Prabang

Wat een belevenis! Laos inkomen en een visa regelen is nog niet zo moeilijk, maar daarna...

Zal eerst even een up-to-date geven van de afgelopen dagen. Zijn een aantal dagen in Pai gebleven, was erg relaxte sfeer. Hebben mountainbikes gehuurd om naar een waterval te fietsen. De vrouw bij wie we de fietsen huurde zei al tegen ons dat het zwaar zou zijn en dat veel mensen het niet haalden, maar wij eigenwijs toch proberen natuurlijk, ben ondertussen zo'n ervaren moutainbiker ;-)!
We hebben het gehaald, maar was wel pittig! Toen we er eindelijk waren begon het te regenen,! Maar goed, daardoor hadden we wel het rijk alleen! hierna weer terug en dus de hele weg naar benenden dat was een stuk beter:-)!!
Door heel Pai rijd ook iedereen op een brommertje en dat leek ons ook wel wat aangezien de fietsroute wel wat langer had geduurd dan we verwacht hadden, hebben we de volgende dag een brommertje gehuurd en zijn naar Soppong getuft! Was behoorlijk ver en nog een aantal flinke regenbuien meegemaakt onderweg, maar wel super leuk! Daar een super mooie grot bezocht en toen weer helemaal terug, want in de nacht gingen we met een bus naar de grens met Laos. Hier kwamen we om 3 uur snachts aan en pas om 7 uur kregen we daar ontbijt en zouden we met de boot over de Mekong-rivier naar Laos gaan. Dus nog even een paar uurtjes op een houten bankje geprobeerd te slapen!

We hadden zitten twijfelen of we doe slow-boot naar Luang Prabang zouden nemen of de speed-boot. De speedboot was wel 10 euro duurder maar dan zouden we er wel nog dezelfde dag zijn, dus besloten dat te doen. Komen we in Laos aan,wordt ons verteld dat de speedboot niet gaat, omdat het water te hoog staat en er teveel boomstammen en andere grote dingen in de rivier drijven, dus was het te gevaarlijk! Gelukkig was er een minvan voor ons geregeld. Die zou er 10 uur overdoen (4 uur langer dan de boot maar vooruit). Het was een prima busje, en we kregen lunch mee, dus tevreden! Eenmaal op de weg verbaasde ik me over de weg, een prima asfaltweg! Ik was al helemaal blij, nou daar kwam ik al snel van terug...Door de vele regen was er op verschillende plaatsen zand van de bergen naar beneden gekomen op de weg, en op verschillende plekken was het asfalt afgebroken, verzakt of gescheurd! Ook was de weg onder water gelopen en konden we op een gegeven moment niet verder, hebben eerst een uur gewacht en uiteindelijk heeft een grote vrachtauto ons busje naar de overkant getrokken en wij achter in de laadbak, deed me denken aan Ecuador! Heelhuids aan de overkant, kon het busje gelukkig ook gelijk weer starten en konden weer verder. Na 4 uur hadden we een stop en moesten we in een ander busje. Het leek allemaal mooi gegregeld, maar helaas dit busje was een stuk slechter en tevens was de weg met het mooie asfalt ook afgelopen...heel veel gaten en modder en water! Waande me weer even in Afrika!
Onderweg kregen we nog pech met de remmen en later ook nog een lekke band!! Niet zo fijn, maar we hadden een reserveband mee, bleek deze ook lek te zijn!! Goed voorbereid! Onze driver kon ook helemaal geen engels dus dat was allemaal niet zo mooi! De driver ging met een fietsponmp aan de slag en wij hadden zoiets van dit gaat niet goedkomen, dus zelf maar actie ondernomen en auto's aangehouden, maar niemand kon engenls. Uitiendelijk zijn twee Israeliers die met ons mee waren met de kapotte band in een busje gestapt naar het dichtsbijzijnde dorpje dit was 5 km verderop werd ons verteld in gebrekkig engels.
Uiteindelijk, vraag me niet hoe, heeft de driver toch de reserveband op de auto gekregen en liep deze niet meer leeg, dus we konden verder. Maar nu waren de twee israeliers voor ons onderweg, op zoek naar een nieuwe band! Dus moesten wij weer op zoek naar hen! Denk dat we wel 15 kleine dorpjes met houten hutjes gepasseerd zijn en we alweer bijna 2 uur aan het rijden waren, voordat we bij een wat grotere stad aankwamen! Ik dacht echt dat de twee jongens ergens in 1 van die dorpjes vast zaten, hebben ook verschillende keren uit het busjes gehangen en heel hard geroepen als we door een dorpje reden, maar niks...en ze hadden al hun spullen nog in het busje liggen!
Maar wonder boven wonder waren ze in de wat grotere stad bij de plaatselijke garage en hebben we ze weer gevonden!!
Wij met zn allen maar wat gegeten en Lao-beer gedronken om te vieren dat we elkaar weer gevonden hadden! Hierna was de band weer gemaakt en konden we verder....20 meter en toen stopten we weer bij een andere soort van garage, er was schijnbaar nog iets mis met het stuur ofzoiet er moest zelfs een las-apparaat aan te pas komen! Daarna konden we eindelijk verder en om 3 uur 's nachts waren we dan eindelijk in Luang Prabang gearriveerd, met handen en voeten werk onze driver ons naar een Guest House laten brengen ipv naar de bus-terminal en toen slapen!!!

Vandaag Luang Prabang bekeken. Mooi stadje met uitzicht op de Mekong-rivier. Begon net enorm hard te regenen en een hele harde bliksem-knal erg dichtbij, dus hebben toen maar even snel een internet-cafe opgezocht. Zo naar het Guesthouse om te kijken of onze vrienden van de minivan er zijn dan gaan we met zn allen wat eten.

De planning verder is nog een beetje onduidelijk, morgen watervallen bekijken en daarna wilden we naar Vang Vieng, waar je kan tuben (op een tractor band over de rivier dobberen van kroeg naar kroeg) schijnt erg leuk te zijn, alleen omdat het water nu hoog staat en er veel losse dingen in de rivier drijven is het waarschijnlijk te gevaarlijk. Wel jammer maar goed even dus bekijken of er nog andere leuke dingen daar te doen zijn. En daarna verder afzakken naar het zuiden, naar Pakse, daar in de buurt zijn mooie grotten en willen we ook gaan olifant-rijden...

Tot de volgende keer!

xx Petra

• 15 Augustus 2008 - 19:08

Zus:

Moet je doen Tuben,heb ik van Jan gehoord en foto's van gezien dat erg leuk is!! Maar ja, als het echt te gevaarlijk is dan toch liever nie, wil jullie wel weer heelhuids terug!
    Er zullen ook nog genoeg andere dingen te zien en doen zijn!!
    Klinkt weer erg avontuurlijk....moest ook meteen aan Equador en Ghana denken....leuk!!!
    Enjoy!!

Kusje

• 17 Augustus 2008 - 17:34

Leonie:

dag lieverd, heerlijk om je verhaal te lezen. en natuurlijk heel herkenbaar want pai zijn we ook geweest. goed dat je daar heen bent gegaan, heel leuk apart plaatsje. ik heb de watervallen toen niet gehaald maar we konden daar ook niet fietsen, andere misschien. dat tuben moet je zeker doen, veel van gehoord en een vriend heeft het gegaan, vond ze geweldig. ja van het vervoer moet je niet zoveel voorstellen daar... blijft toch een beetje armoedig...wel jammer van de regen... maar kom je tenminste niet zo bruin terug.

dikke kus