kerst in het zonnige Sinza - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu kerst in het zonnige Sinza - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu

kerst in het zonnige Sinza

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

28 December 2006 | Tanzania, Dodoma

Hallo allemaal,

Allemaal een fijne kerst gehad?? Was wel gek om hier kerst te vieren als het buiten 35 graden is! We waren eerste kerstdag uitgenodigd door Deo, een man die in het msimbasi weeshuis werkt. Hij heeft ons toen zijn kamer laten zien en we zijn toen bij een vriendin van hem gaan eten, was erg lekker! Echt tanzaniaans eten, Pilau (rijst met kruiden), gebakken banaan, bruine bonen in saus! Ik had heel bescheiden van alles maar een klein beetje genomen omdat ik bang was dat het niet lekker zou zijn, maar het smaakte erg goed!!
Daarna nog bij een plaatselijk barretje wat gaan drinken, alleen waren Janne en ik erg moe, dat was wel jammer. Deo vroeg ook de hele tijd of we het wel naar ons zin hadden en of we ons niet verveelden, moesten hem echt duidelijk maken dat we erg blij waren dat hij ons had uitgenodigd!
's Avonds zijn we met Froukje en Maja (een nieuw huisgenootje uit Zweden) gaan eten bij een Indiaas restaurant, was erg lekker! Vervolgens moesten we ons haasten om op tijd te komen voor de nachtmis...we waren wel wat te laat en de kerk puilde al uit dus we hebben buiten op de trap gezeten, swahilische kerstliedjes geluisterd!
Daarna nog wat gedronken bij de corner-bar (de enige kroeg die we tot nu toe hier in Sinza gezien hebben ;)!), dit keer wel in de V.I.P room ;)!
Toen we thuis waren, een uur of 3 's nachts zijn we nog bezig geweest met de schoenendozen die we voor de kids hebben gemaakt, omdat we die anders nooit op tijd af kregen!
Tweede kerstdag zijn we 's ochtends naar msimbasi geweest, hebben we daar onze donaties afgegeven. We hebben lactogen 2 (soort poedermelk geloof ik), handdoeken, pampers, afwasmiddel, broekjes voor over de luiers en poetsdoeken gegeven. Ze waren er erg blij mee!
Een erg druk dagje voor ons, want toen we terug waren bij Boonabaana moesten we nog de laatste hand leggen aan de schoenendozen en deze vullen met kado's, waaronder de kleren die ik van m'n werk heb gekregen!
De kinderen zijn toen 's avonds naar ons huis gekomen en wij hebben pannekoeken gebakken! Veel werk, maar erg lekker!
En kerstliedjes gezongen en daarna mochten ze hun eigen doos gaan bekijken! Ik geloof wel dat ze er allemaal erg blij mee waren.
Heb gisteravond ook gezien dat de kids de kleren aan hadden, het meeste paste wel en ze vonden het zelf ook leuk geloof ik, dus dat is erg fijn! Dankjewel Logterberge!! (Had helaas gisteren mn fototoestel niet bij dus heb er geen foto's van kunnen maken).
Na onze kerstviering waren we echt helemaal kapot! Nog even zelf wat gegeten, want daar hadden we ook bijna geen tijd voor gehad en daarna naar bed!

Woensdag hebben we echt even een soort van rust-dag gehouden. We hadden eigenlijk heel wat in de planning, alleen de energie was op!! Zijn nog wel op zoek gegaan naar donaties voor de boonabaana-kids. Hebben het spel twister gevonden, dat gaan we geven en we willen heel graag een video-recorder geven, want ze hebben heel veel video's maar geen videorecorder die het doet! Hebben er wel een gezien maar die was erg duur, dus gaan nog op zoek of we hem ergens goedkoper kunnen krijgen. Ook zou Jennifer, de huismoeder van de kids, vandaag een lijstje maken met spullen die nodig zijn.
Dus ook gelijk een oproep voor iedereen: Als er nog iemand is die geld wil doneren, heel graag en doe het nu want morgen willen we de spullen gaan inkopen!!Alvast bedankt ;)!

Gisteren is het kind terug gekomen die in India was voor een operatie, Issacwisa, beetje moeilijke naam in India noemde ze hem ook gewoon Justin (?), was makkelijker....
Ook Marco is er nu dus weer en hebben we gisteren ook voor het eerst gezien. Hadden met de kinderen gegeten en toen hebben ze ook hun nieuwe kleren geshowd! De schoenendozen hebben ze nu op hun slaapkamers staan...hopelijk gaan ze nog even mee...

Vandaag zijn we in het centrum van Dar es Salaam om wat dingetjes te regelen, zoals de ferry naar Zanzibar en om traveller cheuques in te leveren.
Vanmorgen hebben we afscheid genomen van de kids van msimbasi, wel heel jammer, het zijn echt zo'n schatjes! Heb al een tweeling die ik zo mee naar huis zou willen nemen!
We hebben alle 'sisters' die in het weeshuis werken ook een bedankje gegeven, een kaars met een bedankt-kaartje, hier waren ze echt heel erg blij mee! Dus dat was erg leuk!

Morgen dus de laatste dingen inkopen van het donatiegeld en zaterdag vertrekken we naar zanzibar om daar onze nieuwjaarsduik te gaan maken :)!!

Voor iedereen in ons koude kikkerlandje een hele fijne jaarwisseling en een knallend 2007!!Zie jullie allemaal snel weer!

liefs Petra

• 28 December 2006 - 14:13

Leonie:

dag peet. heb je net gesproken via de msn maar het is een mooi verhaaltje geworden! vond het ook leuk je zo even gesproken te hebben. heb je geen gedag meer gezegd dus bij deze wens ik jou een heel fijn oud en nieuw!!! heerlijk die nieuwjaarsduik, eigenlijk zou je het in nederland moeten doen, wel een stukje kouder brrrr..
    succes nog de laatste dagen bij de kinds en goede reis weer naar zanzibar!
    fijn dat die kleren van het werk een goede bestemming hebben. ik mail je nog wel voordat ik naar thailand vertrek :-D
    dikke kus van leonie

• 30 December 2006 - 08:11

Jorinde:

ha peet, je maakt wat mee zo te lezen! jij ook een hele fijne jaarwisseling. ik zit met oud en nieuw op een eilandje aan t strand. lijkt me helemaal tof! de nieuwjaarsduik zal iig niet zo koud zijn als in nederland ;-)

• 30 December 2006 - 09:43

Anke:

He lieverd!!!

Een super mooi begin voor 2007!!! Volgend jaar doen we samen een wijntje!!! of ZEKER een paar glaasjes champagne!!! Geniet er nog lekker van en ik blijf je volgen!!

Liefs Anke

• 30 December 2006 - 20:25

Adry:

Hallo Petra
    Nog even een kort berichtje voordat wij weer met zijn allen aan een nieuw jaar beginnen. Zo te lezen heb je een geweldige tijd daar. Hier in Holland is het regenachtig ,stormachtig en zeer weinig zon. Ik mis het mooie weer enorm. Nog 2 weekjes en dan is Logterberge passe voor ons viertjes. Maar wij krijgen een leuk huis terug met wat moderne meubels en natuurlijk zal hetook wel wat rustiger worden voor ons "oudjes"

Ik wens je een heel fijn eiteinde en voor 2007 al het goede. Groetjes Adry

• 03 Januari 2007 - 07:24

Rita:

Jij ook nog gelukkig nieuwjaar!!!! :) heb al een tijdje niets laten horen want ik heb nog geen internet in mijn nieuwe huis. Wel apart om in 35 graden nieuwjaar en kerst te vieren. Is weer eens iets anders. Ik wens je nog veel plezier daar en succes met je vrijwilligerswerk want ik weet niet of ik weer snel kan reageren! Liefs Rita