weekoverzicht ;) - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu weekoverzicht ;) - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Petra Sulsters - WaarBenJij.nu

weekoverzicht ;)

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 December 2006 | Tanzania, Dodoma

Hallo daar ben ik weer! Ondertussen alweer een week verder sinds ik mn laatste berichtje heb geplaatst, maar jullie hebben ondertussen wel al een heleboel foto's kunnen bekijken, waar ik jullie hopelijk een beetje jaloers mee heb gemaakt ;)! haha
Helaas heb ik nog geen foto's van de kinderen van Boonabaana. We zijn wel een dagje naar de Hekima Waldorf school geweest, waar de kinderen van het weeshuis ook naar toe gaan en vandaag zijn we naar een ander weeshuis geweest om daar ook te helpen. Hier heb ik wel foto's van die zal ik straks er nog opzetten (als ik daar tenminste nog tijd voor heb).

Maar goed vorige week dus voor het eerst naar de kids! Dat was wel heel leuk. Ze willen gelijk al van allerlei spelletjes met je doen en zijn alles behalve verlegen! We hebben een paar uur met hun doorgebracht en een nieuw kaartspel geleerd, Moja cardi (last card). Marissa was ook nog even gekomen en vertelde wat over sommige kinderen, zoals bijvoorbeeld Mandara, hij is ongeveer een jaar geleden bij een busstop gevonden! Heel zielig!
Een aantal kinderen in het huis zijn van Jennifer, zij is zeg maar de huismoeder. En zij ligt op dit moment in het ziekenhuis om te bevallen!! Dus we krijgen er nog een klein baby'tje bij, heel leuk!

Dinsdag hadden we gepland om in de ochtend de kast met alle spullen die er in huis zijn voor de kinderen op te ruimen. Dit bleek iets meer werk te zijn dan wij dachten en we zijn er uiteindelijk de hele dag mee bezig geweest, dus ook geen tijd meer gehad om naar de kinderen te gaan. We hebben onze ogen uitgekeken over wat er allemaal voor materiaal is voor de kinderen. Er is van alles een voorraad zoals kleurpotloden, stiften, verf en ze hebben zelfs allerlei verschillende soorten glitters!! Echt niet normaal! Dit hadden we niet verwacht...toen kregen we ook wel een beetje het gevoel dat we ons gesponsorde geld misschien beter konden besteden aan andere weeshuizen die het misschien slechter hebben....

Maar goed nadat we alles keurig gestructureerd met stickertjes enz. hadden opgeruimd, hoezo perfectionistisch ;), was er dus geen tijd meer om naar de kinderen te gaan, dus voor woensdag een kennismakingsactiviteitje bedacht, krantenmeppertje, kunnen we namen leren!

Woensdag zijn we eerst 's ochtends mee naar de school geweest, dat was ook wel erg leuk om daar een kijkje te kunnen nemen. Ook gezien waar Froukje en Bianca, de andere twee vrijwilligers, mee bezig zijn. En meegekeken in klas 1, ze gingen liedjes zingen en rekenen, erg leuk. 's middags gelijk vanuit school meegeweest naar het weeshuis. Krantenmeppertje gedaan, dit ging goed, alleen voor veel kinderen duurt een activiteit al gauw te lang! Maar we hebben wel namen kunnen oefenen; Angel, Hamida, Erick, Amina, Mandara, Elba, Eliza, Isaack, Samwel, Jackson, Saida, Linus, Malinga, Liton, Messay, Miriam en Adrian. De laatste drie zijn kinderen van Brooke en Marco en wonen dus ook niet in het weeshuis.

Donderdag zijn we ook even bij de kinderen geweest, maar het is maar kort omdat ze tot half 4 naar school zijn. 's Avonds hadden we ook eigenlijk weer iets te doen, een of andere culturele markt ofzo maar dat ging uiteindelijk niet meer door, omdat Froukje belde dat er niet zoveel aan was dus we beter niet konden komen, dus hadden we eigenlijk wel langer bij de kinderen kunnen blijven maar ja....
Vrijdag was de laatste schooldag voor de kinderen en toen zijn ze naar 'wet and wild' geweest, een zwembad met heel veel glijbanen. Janne en ik zijn toen naar een ander weeshuis toe geweest, een wat grootschaliger weeshuis met baby's en peuters. Hier zijn we vandaag dus ook geweest om te helpen, want ze konden wel vrijwilligers gebruiken, maar ze wilde wel precies weten wanneer we dan kwamen, dus nu afgesproken dat we daar twee dagen in de week heen gaan. Is wel leuk voor de afwisseling, zeker ook omdat je daar echt aan het werk bent, kinderen verschonen, helpen met eten enz enz. Toch wel heel anders dan bij boonabaana.

Na het weeshuis bezocht te hebben zijn we naar een muziekconcert geweest, voor wereld aids dag. Was echt enorm druk en we waren een van de weinige muzungu's. Helaas werd er vooral veel gesproken, in Swahili en konden wij er dus weinig van maken. Nog wel 1 optreden gezien, dat was wel leuk, hierna maar terug gegaan.
's Avonds zijn er een aantal andere vrijwilligers bij ons op bezoek geweest, die Froukje en Bianca al kenden, en hebben we spelletjes gedaan.

Zaterdag een rustig dagje gehad en nog met de kinderen gespeeld. 's Avonds filmpje gekeken in het huis waar Bianca een tijdje heeft gewoond voordat ze naar boonabaana kwam. Het was een duitse film over de tweede wereldoorlog! Wel gek om dat hier in Afrika te kijken!!

En gisteren zijn we heerlijk naar het strand geweest! Dat was wel heel lekker, het enige jammere was dat er wel behoorlijk veel zeewier in het water zat en dat het water zo'n 40 graden was ofzo!! Dus echt afkoelen was het niet!
Hierna gelijk door naar een muziekoptreden van Linus, een van de kinderen. Die had het hele weekend al een workshop en gaf nu een optreden en daarna nog veel meer bandjes/dansgroepen enz. Was heel erg gezellig. Janne en ik waren helaas wel heel erg moe, maar wel leuk om gezien te hebben.

Vanmorgen met een omweg naar het andere weeshuis geweest, Msimbazi. Hebben er in totaal 2 uur over gedaan hoewel het eigenlijk maar 40 minuten zou moeten zijn...maar ja...wel veel kunnen helpen gelukkig! We voelden ons echt nuttig! Ze waren wel veel aan het huilen en het was lastig om ze tot eten te krijgen, maar dat is een leuke nieuwe uitdaging!

Nou dat was het weer voor deze week ;)!
Ik hoop heel hard dat er vanacht nieuw water komt, zodat we morgenvroeg kunnen douchen, want op dit moment hebben we geen water in het huis, en we hebben dus gisteren in zee gezwommen en sindsdien nog niet kunnen douchen. Voel me dus ook echt wel heel vies, maar ja...alles went ;)!
Marissa vertelde wel dat het soms ook een week kan duren voordat er weer water is....en we hebben zelfs geen water om de wc door te spoelen....maar we kunnen niet anders doen dan afwachten...

Tot de volgende keer weer!
liefs Petra

• 04 December 2006 - 17:42

Jen:

Zo.....weer een hoop te lezen!! Leuk om te weten wat jullie allemaal aan het doen zijn! Heel goed dat je toch ook verder aan het kijken bent naar plaatsen waar je je nuttiger kan maken! Hebben ze bij Boonabaana een overdosis aan vrijwilligers gehad ofzo?? Foto's zijn goed gelukt en ja......ik krijg wel weer de reiskriebels en een beetje jaloers ben ik ook al geworden!! Grappig ook die herkenbare dingen, zoals bijvoorbeeld het water dat op is, er lang over doen voordat je op de plaats van bestemming bent, enz!
    Je bent alweer meer dan een maand weg....gaat t toch snel he!? Heb ik echt niet altijd in de gaten.....hier gaat t ook allemaal maar door!!
    Dikke kus!

• 04 December 2006 - 19:19

Anke:

he peetje!!! ik ben echt trots op je!!! je doet goed werk daar!! Zet door en hou vol want super goe!!!! ik weet nog een plekje waar ze wat gezelligheid kunnen gebruiken en spelletjes die geleerde moeten worden: Colorado!! ook al heb ik nu wel een super leuke huisgenoot!! ;) ai ai ai nou lieverd spreek je snel weer!! En geniet r nog zeker van want je doet goed werk!!
    xxxxx

Anke

• 04 December 2006 - 20:29

Rita:

Ik geniet elke keer weer van je verhalen en de foto's maken het compleet:)! Blijven sturen die foto's Ga nu weer verder want ik ga verhuizen (ja we hebben een huis!!) en moet dus veel regelen. Dus geniet daar lekker van alles!
    Liefs Rita

• 05 December 2006 - 07:46

Jorin En Jarige(!)An:

ha Peet, leuk om globaal je verhalen te lezen. we vinden ze wel een beetje te lang;) internet is hier ook niet zo snel...
    dikke kus van ons uit het zonnige en regenachtige Indonesie

• 05 December 2006 - 09:47

Sarah:

leuk om te lezen wat je allemaal bezig houdt.. maar jezus Peet kan t wat bondiger ;) Het is echt een hele opgave pffff..
    Foto's zijn leuk!
    Fijne week nog! xx Saar

• 05 December 2006 - 12:03

Leonie:

dag peet, super om je verhaal te lezen! lijkt me echt heel leuk wat je daar doet met die kinderen. gek hoor dat ze daar zoveel voorraad hebben. lief dat je een smsje stuurde :-) toch wel raar hoor dat je zo ver weg bent. het duurd niet lang meer en dan ga ik zelf ook op reis, heb wel heel erg zin!!
    veel plezier nog daar dikke knuffel van leonie

• 08 December 2006 - 11:32

Eef:

hey peet,
    Echt wat een prachtige foto's...WAUW!!! Enne....ik ben ook heel blij dat ik nu eindelijk eens heb gezien hoe de LUL van een olifant eruit ziet hahahaha!!! Veel plezier nog!
    Liefs en een dikke kus, Eefje